Bevrijd of beschadigd?

De eerste ervaring die ik zelf had met bevrijding was in 2006, toen ik in navolging van een groot deel van de gemeente waar ik deel van uit maakte het vermaarde ‘zeven-stappen-plan’ van Neil Anderson doorliep. Het stappenplan werd sterk aanbevolen als een volgende stap in het geloofsleven en een ‘geestelijke check-up’ om te zien of er nog verborgen terreinen zouden zijn waarover de duivel gezag zou hebben. In een aantal gesprekken beleed ik mijn zonden en in een eindgebed werden demonen geconfronteerd. Hoewel ik de begeleiding als vriendelijk ervoer, voelde ik mij in het eindgebed enigszins onder druk gezet, oa. om pijnlijke herinneringen waar ik op dat moment geen last van had boven te laten halen. Daarnaast werden duistere machten die mijn vader lange tijd ernstig ziek zouden houden met veel poeha door een ‘hoofdconfrontator’ de deur gewezen: nu zou hij ‘genezen’ en ‘vrij’ zijn. Mijn vader verkeerde op dat moment al in slechte conditie, dus helemaal onverwacht was zijn overlijden niet. Toch trof het mij dat hij na een ziekbed van zestien jaar precies twee dagen na dit bevrijdingsgebed stierf.

De emotionele bagage die het bevrijdingsgebed achterliet was grotendeels voor mijzelf om te dragen. De onbeantwoorde vragen ook: had ik niet genoeg geloofd in mijn vaders bevrijding van ziekte? Moest ik deze genezing en bevrijding misschien symbolisch zien, met de dood als ultieme verwezenlijking hiervan?

In de loop van mijn christelijk leven kreeg ik terloops ervaringen te horen van mensen die te maken hadden gehad met het fenomeen ‘bevrijding’, meestal niet positief. Een aantal wil ik er delen, waarbij de namen gefingeerd zijn, de ervaringen niet.

  • Arjen werd als kind erg gepest en plaste lange tijd in bed. Zijn ouders weten het bedplassen aan stripboeken die hij las en die door zijn ouders occult werden bevonden. In plaats van hulp bieden voor zijn emotionele last, werd er sterk gebeden tegen occulte machten die nu in (het leven van) Arjen hun intrede zouden hebben gedaan. Arjen gelooft als volwassene nog in God, maar wil niets meer met de kerk te maken hebben.
  • Krista was betrokken bij bevrijdingspastoraat en onderging ook zelf diverse bevrijdingssessies. Ze zag mensen steeds voor dezelfde problemen terugkomen: deze christenen vonden geen vrijheid, maar bleven het bevrijdingspastoraat toch als dé remedie zien, waardoor zij eigenlijk nooit verder kwamen dan hun eigen (vermeende) nood aan bevrijding en counseling. Zelf onderging Krista verschillende bevrijdingssessies. Sinds ze hier mee gestopt is, speelt hetgeen ze last van had vrijwel geen rol meer in haar leven.
  • Marjon had problematische zwangerschappen en werd als kind seksueel misbruikt. Tijdens bevrijdingssessies werden demonen uit haar geslachtsorganen ‘uitgedreven’ die de oorzaak zouden zijn geweest van de problematisch verlopende zwangerschappen. De uitdrijvingen zijn emotioneel erg beschadigend geweest.
  • Freek was een erg depressieve tiener, tot suïcidale gedachten aan toe. Zijn geboorte verliep moeizaam. Er werd sterk gebeden tegen de ‘doodsgeest’ die tijdens zijn geboorte intrede zou hebben gedaan en nu verantwoordelijk was voor de depressie.
  • Joyce werd op een christelijk kinderkamp niet berispt of in de hoek gezet toen zij ongehoorzaam was, maar onder handoplegging werd bij haar de ‘geest van rebellie’ uitgedreven. Niet alleen voelde zij zich ‘slecht’, ook voelde zij zich een kind van de duivel. Joyce is geen christen meer.
  • Mijn vader -zie hierboven – werd gevraagd geslachtslijnen uit te pluizen en de ‘zonden van zijn voorvaderen’ te achterhalen en te belijden. Als deze ‘geslachtslijnen’ ‘vrij zouden zijn gebeden’ zou lichamelijke genezing volgen. In de loop van de jaren hebben veel mensen trouw voor mijn vader gebeden. Hij overleefde veel prognoses en ik ben God dankbaar voor zijn aanwezigheid in mijn leven. Toch trad er geen genezing op, ook niet na zijn belijdenis van de zonden van het voorgeslacht.

Het deed mij plaatsvervangend pijn om deze verhalen op te schrijven. De reden dat ik dit toch doe is omdat ik geloof dat deze ervaringen slechts een topje van de ijsberg betreffen en er tegelijk weinig over wordt gesproken. Mogelijk omdat het bespreken van zonden en nare herinneringen zoals gebruikelijk is in dit soort sessies, kwetsbaar maakt, gevoelig voor misbruik zelfs. Als u als lezer een evangelisch-charismatische achtergrond hebt, is het waarschijnlijk dat u uw eigen verhaal hier aan kunt toevoegen.

Zoals ik eerder schreef geloof ik dat demonen en de duivel net zo goed werkelijkheid zijn als het bestaan van God. Ook geloof ik dat christenen medegelovigen met de beste intenties door dit soort sessies laten gaan. Maar ik geloof ook dat er veel kanttekeningen te plaatsen zijn bij exorcisme en bevrijdingspastoraat. Het ‘pastorale’ aspect van dit zogenaamde pastoraat is hier één van.

Als u christen bent mag u weten dat u een tempel van de Heilige Geest bent. God is een jaloers God en deelt deze ruimte niet met een ander; zeker niet met demonen.

In onderstaande video zet Rudi Hakvoort helder uiteen waarom bevrijdingspastoraat zoals het nu door veel kerken wordt beoefend, niet Bijbels is. De video duurt net iets langer dan een uur, maar is de moeite van het kijken meer dan waard. Mijn advies zou zijn: denk goed na voordat je jezelf de handen op laat leggen of door een stappenplan laat loodsen voor bevrijding. Zoek verlichting van je lasten en verlossing van je zondelast in de eerste plaats in gebed bij God. Hij geeft om niet.

‘Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten. Nader tot God, en Hij zal tot u naderen.’ (Jakobus 4.7,8a)

7 gedachten over “Bevrijd of beschadigd?

  1. herkenbaar wat je schreef over genezing en bevrijding. Ik ben van mening dat er meer schade word berokkend omdat er dingen aangeroerd worden die juist zijn vergeven en genezing is soms een lang proces die met veel verdriet gepaard gaat , maar uiteindelijk ruimte geeft. Ook miste ik juist onderwijs , onderwijs in het leren omgaan met je nieuwe identiteit in Christus. Je bent een nieuwe schepping, je bent wedergeboren en vervuld met de Heilige Geest. Leer mensen juist datgene wat er in de bijbel staat in hun nieuwe levens wandel , het is wat hoor, een nieuw denken , en anders omgaan met verdriet en onrecht die je is aangedaan en geef hen nazorg in het nieuwe leven, leer mensen de leugens te herkenen en die aan te pakken in Jezus naam. Leer mensen anders om te gaan met verdriet , pijn , psychiatrische nood, maar je kunt pas deze stappen zetten als je er klaar voor bent. Ik ben zo dankbaar dat ik een nieuwe schepping ben , ik zocht het ook in bevrijdingsdiensten en alles wat er bij komt. Nu ik weet dat Gods Geest je kan helpen en je in de jaren die voor je liggen ook die kracht , wijsheid kan geven. Jouw hart zal langzaam veranderen van verbitterd tot een hart die klaar is om te vergeven, je kunt pas vergeven als jezelf diep van binnen ook weet dat je vergeven bent. Mijn vader heb ik nooit gekend, hij wenste mij niet , en nu 21 jaar na zijn overlijden heb ik nog tranen in mijn ogen en mis ik hem. daarvoor haten ik hem en had plannen hem om het leven te brengen zo boos en verbitterd was ik. Nu vind ik het moeilijk als ik besef dat hij misschien nooit in de hemel is en de Here Jezus als zijn Heer heeft erkend, ja dat verdriet , maar niet meer verbitterd of boos want die hebben plaats gemaakt voor vergeving , liefde ,en bewogenheid en dat geld ook voor mijn moeder. Mijn broers en zussen kunnen dit niet en willen mij ook niet zien omdat zij dit proces niet begrijpen van vergeving en die jouw bevrijding kan geven en relatie kan herstellen die je als mens niet kunt herstellen.

    Like

  2. Hoi Erik,
    dankjewel voor je reactie. Wat verdrietig om te horen van je vader.. ik kan me voorstellen dat dit een enorme impact op je leven heeft gehad. Wat een genade dat haat en bitterheid in jouw leven plaats hebben gemaakt voor bewogenheid. Wie weet dat dit onbewust toch tot getuigenis is voor je broers en zussen. Bij God is alles mogelijk.

    Like

  3. Pijnlijk moet dat geweest zijn, het sterven van je vader, na die ervaring.
    Heftige verhalen ook.
    Ik las jaren geleden een boek van Neil Anderson. Ik leende het uit aan een vriendin en zij zei toen “je moet zoveel” volgens dit boek. Nu begrijp ik wat ze bedoelde.
    Het filmpje luister ik later. Ik kijk vaker naar Bijbelstudies van hen. Tijdens de strijk.

    Like

    1. ik ben het boek van Els Nannen aan het lezen waarlijk vrij? inderdaad wij zijn vrij maar we geloven het niet of gedeeltelijk omdat we ons inlaten met onwaarheden dat jij niet waarlijk vrij bent , dat is ook de rede waarom genezingsdiensten en sprekers zo intens populaire zijn denk ik. Ik dacht ook dat ik niet vrij was vanwege de vloeken vanuit een ver verleden of demonie ect , maar dit klopt niet met de bijbel.
      Maar mijn niet vrij zijn gedachte waren louter emotioneel , leegte , eenzaamheid , misvorming en veel meer van dat soort emoties die compleet verstoord waren geraakt, maar die hadden niets met bezetenheid te maken of niet vrij zijn te maken. Ik moest gewoon alles opnieuw leren, leren vrij te zijn , leren om geliefd te zijn , leren dat je van waarde bent , leren dat jij er toe doet , leren en nog eens leren, een heel nieuw leven , heel ander denken , voelen , ect. God brengt herstel in je leven nadat je bent wedergeboren , nadat jij bent opgestaan in een nieuw leven , nadat je gedoopt bent , dat is vrij zijn die je mag toepassen in je leven , je mag het je eigen maken want het staat er gewoon , je bent een nieuwe schepping , je was ooit dood en nu mag je leven omdat je vervuld bent met de Heilige Geest. Is er dan geen verdriet meer , o ja wel hoor , maar dit is geen verdriet van een verliezer , maar verdriet dat je niet kunt delen met je familie dat het evangelie echt waar is en ook zij mogen delen in de vrijheid van Christus.
      ja ik ben bevrijd en beschadigt dit kun je niet negeren net als littekens die je herinnert aan een val of je hebt gesneden en je gehecht moest worden , zo ervaar ik in mij de geestelijke littekens , deze littekens helpen mij ook weer om te beseffen wat een ongelofelijke genadig God is voor mij en voor vele andere die ook met littekens moeten leren leven. Maar ik ben nu gelukkiger dan ooit omdat ik nu weet ik heb een Vader die onvoorwaardelijk van mij houdt.

      Like

      1. Hoi Erik, zo geloof ik het ook.
        Leuk dat je het boek van Els Nannen aan het lezen bent; ik heb er veel aan gehad!

        Like

    2. Inderdaad ‘moet je zoveel.’ Het is een vorm van ‘works-based salvation’ waarbij je zelf je bevrijding probeert uit te werken..
      Bevrijdend om niet meer te ‘moeten.’

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s